TIEDOTE 23.2.2021

Isku Linnan juhliin – Suomen itsenäisyyspäivänä koko Eurooppa on polvillaan.

Tältä näyttää Jasper Pääkkösen tähdittämä toimintatrilleri OMERTA 6/12 – ensimmäinen TEASER julkaistu.

Aku Louhimiehen ohjaaman OMERTA 6/12 -toimintatrillerin kuvaukset ovat pääkuvausjakson osalta ohi. Jasper Pääkkösen tähdittämästä elokuvasta on nyt julkaistu ensimmäinen teaser, joka vie katsojat keskelle Suomen itsenäisyyspäivän juhlien yllättäviä tapahtumia.

Itsenäisyyspäivä ja Linnan juhlat. Suomalaisille tärkeä päivä saa traagisen käänteen, kun presidentinlinnaan hyökätään juhlallisuuksien keskelle ja valtionjohto otetaan panttivangiksi. Mikä ja kuka on kaiken takana?

Marraskuussa ensi-iltansa saava Omerta 6/12 perustuu Ilkka Remeksen menestyskirjaan. Elokuvan pääosaa, suojelupoliisin Max Tanneria, näyttelee kansainvälistä mainetta niittänyt Jasper Pääkkönen. Hänen rinnallaan elokuvan avainrooleissa ovat ruotsalaiset Nanna Blondell ja Sverrir Gudnason. Blondell näyttelee Sylvia Madsenia Ruotsin tiedustelu- ja turvallisuuspalvelu Säkerhetspolisenista (Säpo) ja Gudnason serbijoukon johtohahmoa Vasa Jankovicia. OMERTA 6/12 saa ensi-iltansa marraskuussa 2021.

Omerta 6/12 -elokuvan tuottaa tuotantoyhtiö Cinematic ja osatuottaa virolainen Stellar Film. Elokuva saa Suomen ensi-iltansa marraskuussa 2021 ja sen levittää SF Studios, joka vastaa myös elokuvan kansainvälisestä myynnistä. Elokuvasta julkaistaan myöhemmin neliosainen televisiosarja, jonka esittää C More. Hankkeen muita rahoittajia ovat Suomen elokuvasäätiö, Business Finland – Audiovisual Production Incentive, Film Estonia cash rebate, Ida-Viru Film Fund ja Tartu Film Fund. Elokuvan pääyhteistyökumppanit ovat Gigantti, HP ja Icepeak, ja yhteistyökumppanit BMW, Savox Communications, Arctic Blue Beverages ja WSOY. Omerta 6/12 perustuu Ilkka Remeksen bestselleriin 6/12 (WSOY 2006). Lopullisen kuvauskäsikirjoituksen elokuvaan on kirjoittanut Jari Olavi Rantala (Tuntematon sotilas) pohjautuen kirjan lisäksi Antti J. Jokisen ja Mika Karttusen käsikirjoitukseen. Omerta 6/12 -elokuvan ohjaa Aku Louhimies. Tuottajina ovat Antti J. Jokinen, Sirkka Rautiainen, Evelin Penttilä ja Mikko Tenhunen. Vastaavat tuottajat ovat Sara Norberg, Mikko Kodisoja, Thomas Fanning ja SF Studiosin Yaba Holst.

SYNOPSIS

Toimintatrillerissä OMERTA 6/12 Suomen itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto keskeytyy tylysti, kun presidentinlinnaan hyökätään ja valtionjohto otetaan panttivangiksi. Suojelupoliisin Max Tanner (Jasper Pääkkönen) määrätään neuvottelijaksi panttivankikriisiin, jonka taustalta löytyy terrori-iskuksi naamioitu suunnitelma Euroopan turvallisuuden horjuttamiseksi. Tannerin on tehtävä rohkeita ja kipeitäkin ratkaisuja selvittääkseen, kuka on iskun takana. Panoksena on ihmishenkien lisäksi koko Eurooppaa uhkaava turvallisuuspoliittinen kaaos. Elokuva perustuu Ilkka Remeksen menestyskirjaan 6/12.

Elokuvan tiedotus: press@cinematic.fi, 050 395 6084 / Katja Viitalähde-Annala.

CAST

Omerta 6/12 -elokuvan pääosassa on Jasper Pääkkönen (Da 5 Bloods, BlacKkKlansman, Vikings). Pääkkösen rinnalla avainrooleissa nähdään ruotsalaiset Nanna Blondell (The Inner Circle, Black Widow, Red Dot) ja Sverrir Gudnason (Falling, Borg vs. McEnroe, The Girl in the Spider’s Web, Wallander, Älska mig).

Elokuvan kansainväliseen näyttelijäjoukkoon kuuluvat myös muun muassa ruotsalaiset Dragomir Mrsic (Edge of Tomorrow, Rahalla saa ja Rahalla saa 2, Bullets), Miodrag Stojanovic (The November Man, Rahalla saa, Silta) ja Slaven Španović (A Perfect Day), kroatialainen Zijad Gračić (tv-sarjat The Paper ja Succession), irlantilainen Michael Yare (Game of Thrones, Line of Duty) sekä virolaiset Märt Pius, Priit Pius, Mirtel Pohla ja Juhan Ulfsak (Tenet). Suomalaisista näyttelijöistä elokuvassa nähdään muun muassa Joonas Saartamo, Laura Malmivaara, Wanda Dubiel, Robert.

CINEMATIC

Antti J. Jokisen perustama tuotantoyhtiö Cinematic haluaa keskittyä sisältökehitykseen ja rakentaa sitä tukevia liiketoimintamalleja. Cinematic tuottaa ja lisensoi viihdesisältöjä kansainvälisille markkinoille useissa eri formaateissa sekä useisiin eri levityskanaviin. Cinematic-yhtiöiden ensimmäinen tuotanto, suurmenestykseen noussut Helene sai ensi-iltansa Suomen elokuvateattereissa tammikuussa 2020 ja Muumipeikko ja pyrstötähti sekä Omerta 6/12 saavat ensi-iltansa vuonna 2021.

SF STUDIOS

SF Studios on ollut Pohjoismaiden johtava elokuvayhtiö sadan vuoden ajan. Sillä on pääkonttori Tukholmassa ja tytäryhtiöt Norjassa, Tanskassa ja Suomessa. SF Studios tuottaa viihdesisältöä valkokankaalle, televisioon ja tallennelevitykseen. Lisäksi se on johtava pohjoismaisen ja ulkomaisen elokuvan levitysyhtiö Pohjoismaiden markkinoilla. Liiketoiminta-alueita ovat pohjoismainen tuotanto sekä pohjoismaiset ja kansainväliset yhteistuotannot, elokuvateatteri- ja Home Entertainment -levitys, kansainvälinen myynti ja digitaaliset suoratoistopalvelut.

CMORE

C More on ollut MTV:n maksullisten sisältöjen ja kanavien koti maaliskuusta 2017 lähtien. C More -tuoteperheen ydin on suomalaisille suunnattu suoratoistopalvelu C More, joka tarjoaa runsaan kattauksen muun muassa kotimaisia C More -alkuperäissarjoja draaman ja komedian kentältä, kansainvälisiä leffoja ja huippusarjoja, kaikki F1-lähetykset ja MM-kiekon ottelut suorana, sekä lapsille aina suomeksi puhuttua tai tekstitettyä viihdettä. C More haluaa tarjota laadukkaita sisältöjä katsottavaksi ajasta ja paikasta riippumatta. Suoratoistopalvelun lisäksi C More -tuoteperheeseen kuuluvat operaattoreiden kautta tilattavat C More -kanavapaketit, joiden monipuolisesta sisältötarjonnasta saa lisätietoja operaattoreilta.